ブログ

【ASⅡ】汽水域班に密着!/ With a group called “Brackish Water”

 本日のASⅡでは、久々に各班の研究を進める時間がたっぷり取れました。この機会を活用すべく、地学室を飛び出して現地調査に出かけたのは、汽水域の研究をしている「汽水域」班です。天草高校ASクラス伝統の「ウェーダー」を着用し、温度計やスコップを手に、いざ、睦橋へ。「足がうまる!」「水圧がすごいです!」「ヘドロってすごい匂いがする!」と、初体験の様子を川岸まで臨場感たっぷりに伝えてくれました。

 活動中、元気いっぱいの小学生グループが睦橋を通りかかりました。「何しているんですか?」と質問されたり、「川は危ないよ、気をつけて!」と励まされたりする場面も。その度に、「研究中です!」「ありがとう!」と丁寧に答えていた、律儀な(?)汽水域班の2人です。協力してヘドロを採取し、水深や水温などをてきぱきとメモしていました。(今日は、サンゴ班から助っ人が1人来てくれ、水温の測り方など貴重なアドバイスをくれました。頼りになります!)

 教室で色々と調べたり議論したりするのも良いですが、現地に行って初めて気づくことも沢山あり、やっぱりフィールドワークは面白いですね! これから研究が進んでいくのが楽しみです。

    In today’s ASⅡ class, students had plenty of time for their research.  Taking advantage of that, one group called “Brackish Water” went outdoors.   The group, consisting of two students, has been studying brackish water in the Machiyaguchi River, which flows right in front of our school.  

    Putting on Waders for the first time in their lives, students walked into the river bravely.  They shouted, “It smells so bad!”  “The water pressure is so high!” “Help! I’m stuck in the mud!”, telling us of their new experience in the river. 

    Whilst their research, many people were passing by, including some elementary school pupils.  They were very interested in us in the river, so they asked what we were doing, and even kindly advised us to take care of ourselves in the river!  Hopefully our fieldwork interests some people in the town.  The students took some sludge and water in the river, and took some data such as the water temperature.  Today we had a helper student from a group, “Corals,” and he gave some useful advice in the water.  It’s great to have a friend like you indeed!

    It’s fun to work indoors, but fieldwork is even more exciting!  We can realize many things through first hand experience, and it’s worth doing.  Good luck to the group “Brackish Water”, and we look forward to their study in the future!