【SSH】突撃インタビュー! / Interviews with “Instagrammable” Groups
さて、今日も楽しいASⅡが始まりました♪ おっ!「魚糞班」がインスタ映えしそう(?)な、灯油ポンプを持って歩いています。これは、インタビューのチャンスですね!
Q 今、何をしているのですか?
A 水槽の土を焼くために、水槽の中の水を吸い出しているところです。
Q なるほど。何のために焼くのですか?
A 熱することで、土の中の微生物を除去するためです。ホットプレートで焼くので、少し時間がかかりますが...
Q 焼いた後の土は、どうするのですか?
A 水槽に戻して、焼いていない土の水槽との対照実験に使います。それぞれの水槽でアマモという海草を育て、一緒に入れた魚が排泄した糞がアマモの成長を助けるかどうかを調べようと思っています。
Q 面白そうですね!がんばってください。
休み時間が終わって廊下を歩いていたら、またインスタ映えしそうな班が!(いざ突撃!)
Q 何班の方ですか?何をしているのですか?
A テトラポット班です。砂場の砂をとって、乾かしています。
Q 何に使うのですか?
A テトラポットを積んだときのテトラポット間の面積を測ろうとしています。初めは水で測ろうとしていたのですが、3Dプリンターで作ったテトラポットは水に浮いてしまうのと、材質的に水を吸収する可能性が考えられるため、水ではなく砂で測ってみようと考えました。
Q なるほど!うまくいくといいですね。
本日も、最後の5分で質疑応答を練習しました。前回と逆の、偶数班が説明をして、奇数班が質問をする形式です。継続は力なり。「質問力」をみんなで上げていきましょう!
Look! A boy in group “Fish Waste” is walking with a siphon pump in his hand. It is so “instagrammable!” We must go interview him now!
Q What are you doing?
A I’m pumping water out of the water tank so that I can get the soil and bake it.
Q To bake? What are you baking it for?
A To remove microorganisms from the soil by heating it.
Q I see. What do you do with the soil after baking?
A I will put the soil back to the tank and use it for a control experiment with the tank of unburned soil. After that, I will grow eelgrass in each tank and see if the feces excreted by the fish in the tank helps the eelgrass grow.
Q Sounds interesting! Good luck!
Walking down the hallway after recess, I saw another “Instagrammable” group outside. (Why not run for an interview?)
Q What are you doing?
A We, the “Tetrapods” group, are taking some sand from that sandbox and drying it.
Q What do you do with it?
A We are trying to measure the area between tetrapods we pile up. Originally, we were planning to measure it with water, but since our tetrapods are 3D printer-made, they might be too light to stay in the bottom when water is added to the tank. Also, there is a possibility that they absorb some water, so we decided to measure it with sand instead of water.
Q I see. I hope you can make it!
In the last 5 minutes, we had Q&A session practice again. Today, even-numbered groups explained what they've been studying in just two minutes, and answered the questions in the following three minutes. Through this practice, we teachers are expecting students to realize where they need more explanation, and to get some pointers on what would make their experiment method even more effective.