授業実践(探究/ICT)

2023年7月の記事一覧

【地学基礎】海洋の層構造は何を基準に区分しているのか

地学基礎の授業では、地球内部や大気の層構造を学習します。

それぞれの層構造では「地殻やマントル」、「対流圏と成層圏」のように区分された層の名称や特徴に着目しますが、大事なのは「何を基準に区分しているのか」です。

今日の地学基礎では第3の層構造「海洋の層構造」について、教科書の図を活用しながら話し合いを行い、その基準を議論しました。

最後に各班ごとの発表を行いました。出てきた意見は、これまでの学習を踏まえたものや斬新な意見のものと様々でした。その1つ1つについて、検証し、最終的な結論を導きました。

ついに本番!英語ディベート / Performance Test - Debate in English

 本日、2年生全クラスでパフォーマンステストを行いました。これまで準備と練習をしてきた英語でのディベートです。昨日の予行練習では準備不足の班も多く、本番が心配な部分もあったのですが、どのグループも本当にがんばってくれました。

 明日以降も同じトピックでディベートを行う班があるため詳しい内容は明かせませんが、それぞれの生徒が自分の役割をしっかりと果たすことはもちろん、立候補してくれたmoderatorsも名司会を見せてくれました。ありがとう!

 良くも悪くも「和」を重んじる私たち日本人にとって、ディベートは決して簡単なものではありません。国語科でも今学期ディベートをやっていますが、形式の違いもあり、更に英語だと言葉の壁があるため、一筋縄ではいかないと思います。ですが、答えが一つでない問題に対して意見を出し合い、集めたデータなどを用いて論理的に説明する力は、今回のディベートのみならず、将来にもきっと役立つはずです。

 今日ディベートを行った班のみなさん(+moderators)、本当にお疲れさまでした。残りの班のみなさん、明日からも、楽しみにしています!

 Today we finally started our second performance test: debate.  Students had a practice debate yesterday, but we teachers were still a little worried since many groups weren’t fully ready at that point. Yet, they did so well today, which, in turn, impressed the others!  It’s a shame we cannot tell you the details, as there are still other groups to go - they had such great opinions and attacks!  Not only was each student responsible for their roles, but also they worked together very well in their groups, making good use of the preparation time during their debate.  Also the volunteer moderators did a wonderful job so that the debate could go smoothly.  Everyone did a great job.  We are so proud of you all!

    Debate is never easy for us Japanese, who value harmony among people. But even so, students have been practicing debate in their Japanese classes as well. However, the flow is not the same and the English debate, of course, is all in English!  Cooperating with your groupmates to form an opinion, thinking of a practical example, and collecting data to support the arguments, will all be useful in our student's future. To those who finished the performance test, well done.  Thank you all, including the moderators who volunteered and did wonderful work for their classmates.  Those who will have their turn tomorrow or later, good luck!  

第2回パフォーマンステストに向けて/ Debate practice in class

 期末考査も終わり、2年生はパフォーマンステストに向けて授業内外でディベートの練習をしています。今日は論理表現の授業で、初めて本番のディベートの流れに沿ってディベートをやってみました。

 William先生が用意した本日のトピックは「住むなら都会より田舎がいい」。都会に憧れる天高生、都会派はやはり強いです。「交通網が発達していて便利」「買い物での選択肢が多くある」などのもっともな意見から、「有名人に会える」「イケメンが多い」という願望混じり(?)の意見まで次々と出てきます。でも、「いい人の割合が多い」田舎派も負けじと応戦します。「田舎は虫が多い(から良くない)」という都会派のattack(反論)に、「普段から虫と接していると、耐性がついて強くなる」と主張する田舎派。「都会は遊ぶところがたくさんある」という都会派に、「田舎は遊ぶところが少ないからこそ、勉強に集中できる」と反論する田舎派。相手の意見に全面的に賛同してしまったり、論理的なスピーチに思わず拍手が起きたり。メモを見ながら協力して反論を考えたり、普段おとなしい生徒が自信たっぷりに相手の目を見て主張していたりと、各班ドラマがあり、本番さながらの白熱したディベートでした。

 いよいよ、来週の11日からパフォーマンステストが始まります。各班、相手を論破するべく作戦を立てているところです。勝ち負けは成績には影響しませんが、やっぱりやるからには勝ちたいですよね!本番では、ディベートに参加して意見を言うだけではなく、自分の出番以外はjudgeとして他班の主張を聞くことになります。また、ディベートを先導するmoderatorsも生徒が立候補でやってくれます。ひとりひとりが輝けるディベートになりますように!

Now that the term-end exams are over, second graders have been practicing debating for our performance test next week. Today, in English Expression classes, we are having our first trial debate, in which we are following the actual debating procedure and going all the way through.

William sensei’s topic today is “Living in the countryside is better than living in a big city.”  Since many students here long for urban lives, the “Disagree” side seems to be finding it rather easy to bring lots of ideas. Many insist on the convenience of transportation, more choices in shopping, and even the chance of meeting celebrities and handsome men!  

However, the “Agree” sides are not giving up!  When the “Disagree” side insists ”There are too many insects in the countryside,” the “Agree” side counters, “Children will grow stronger if surrounded by insects.” When another “Disagree” side insists “Bigger cities have much more amusement compared to countryside,” an “Agree” side says, “Too much amusement would spoil people. We can concentrate on studying in a quieter environment.”   Others are making good use of their notes to beat their opponents, while a usually-quiet student shoots a smug face at the opponents, objecting confidently. In the case of really good logical opinions, some students of the opposing side are even clapping their hands in agreement. There were lots of laughs and praises in their debate. Such heated debaters they are!

The actual performance test debate will start on Tuesday next week, and students have been preparing their introductory speeches in groups.  Whether they win or not won’t affect their grades, but everyone surely wants to win, right?  We’re sure you can do it!  Good luck!